„RBL” (Realtime Blackhole List) jest to czarna lista adresów IP oraz klas adresowych, zawierająca dane spamerskich komputerów, jak również źle zabezpieczone serwery pocztowe, z których przeprowadzane są ataki.
Zanaczenie tej opcji powoduje sprawdzenie czy dany adres IP nadawcy znajduje się w tym spisie. Jeżeli tak, to e-mail jest odrzucany.
Skuteczność jest dosyć wysoka, jednak nie ma możliwości przechwycenia odrzuconych listów. Ponadto na „RBL” mogą znajdować się adresy osób posiadających dynamicznie przydzielane adresy używane wcześniej przez osoby rozsyłające spam.
Aktualnie korzystamy z list dostarczanych przez następujące serwisy:
- bl.spamcop.net
- zen.spamhaus.org
- dnsbl-1.uceprotect.net
- cbl.abuseat.org
- virus.rbl.jp
- dyndns.rbl.jp
- zen.spamhaus.org
- db.wpbl.info
Niezależnie od ustawienia w dPanelu uruchomiony jest globalny filtr „RBL” dla dwóch list: „SpamCop” oraz „SpamHaus”. Są to listy o wysokim stopniu zaufania i zawierają wyłącznie adresy IP, które wysyłają spam. Filtr uruchomiony jest na stałe, aby wstępnie filtrować wiadomości i od razu odrzucać te, które pochodzą z serwerów na pewno wysyłających spam.
Na czarnej liście umieszczany jest adres IP serwera, a nie adres e-mail nadawcy. Ma to dwie znaczące konsekwencje:
1. Nie można zastosować mechanizmu białych list adresów e-mail.
2. To nie nadawca wiadomości musiał spowodować umieszczenie adresu IP na liście. Adres IP może być współdzielony przez wielu użytkowników i wystarczy, że tylko jeden będzie wysyłał niechcianą korespondencję i adres znajdzie się na takiej liście.
Za monitoring wysyłanych wiadomości (czy nie jest to SPAM) oraz za monitoring własnych adresów IP (czy nie są na liście „RBL”) odpowiada administrator serwera nadawcy.