Użyteczność jest często uważana za wskaźnik tego, czy strona internetowa spełnia swoje zadanie. Zapomina się jednak, że problemy z użytecznością ujawniają się dopiero wtedy, gdy ktoś faktycznie zaczyna korzystać ze strony. Dlatego równie ważne jest, by strona przyciągała uwagę użytkowników, by zachęcała do pozostania na niej, by była czytelna i atrakcyjna wizualnie.
Podtrzymanie zainteresowania nowych użytkowników strony i zachęcenie ich do głębszej eksploracji strony WWW jest szczególnie ważne w przypadku sklepów. Jakich środków wizualnych możemy użyć, by zatrzymać odwiedzających na stronie, tak by poświęcili czas na zainteresowanie się i zapoznanie z ofertą?
Spis treści
Strona główna
Strona główna na której panuje nieład, z nadmiarem tekstu lub grafiki, czy też zbyt dużą ilością przycisków, może zniechęcić do pozostania na stronie. Dlatego nie warto działać szybko celując w uruchomienie sklepu i robić to byle jak. Lepiej najpierw dokładnie zaplanować wygląd naszej strony głównej. Ważne jest, aby była ona przemyślana, uporządkowana i zachęcała do zapoznania się z ofertą.
Zachęć odwiedzających bannerem graficznym w nagłówku. Może to być slider prezentujący różne wybrane produkty, które są np. nowościami lub obecnie są w promocji.
Zadbaj o jasne przedstawienie tego co sprzedajesz i zapewnij klientom intuicyjne i proste przechodzenie między kategoriami. Na przykład w przypadku sklepu z odzieżą między sekcjami z odzieżą damską, męską i dziecięcą. Im mniej potencjalny klient musi szukać co ma zrobić i gdzie pójść, tym bardziej skupi się na produktach, które oferujesz.
Logotyp i identyfikacja wizualna
Logotyp potrafi wzmocnić przekaz, wskazać na to czym się zajmujesz, co sprzedajesz. Co za tym idzie, może sprawić, że strona zostanie lepiej zapamiętana. Stworzenie logo to inwestycja, na którą warto wygospodarować miejsce w budżecie. W idealnej sytuacji logotyp firmy / strony WWW powinno być łatwo rozpoznawalne, a także powinno działać równie dobrze w różnych wersjach kolorystycznych i na różnych nośnikach.
Częstym błędem jest przygotowanie logotypu, który jest zbyt skomplikowany i prezentuje się dobrze na przykład wyłącznie na białym tle. Wystarczy zmiana tła na inne, czy próba zamieszczenia go na aucie lub szybie i okazuje się, że mamy problem. Pamiętaj o doborze kolorów oraz tym, że proste projekty są kojarzone szybciej.
Spójny motyw wizualny
Zachowanie spójności wizualnej na stronie pomaga ją ujednolicić i ułatwić nawigację. Dlatego warto wybrać kolory i czcionki, które współbrzmią z tematyką / branżą, którą zajmuje się Twój sklep. Następnie upewnij się, że wybrane kolory i czcionki są używane również w innych miejscach jak np. w wysyłanych mailowo powiadomieniach, ale także w materiałach promocyjnych jak reklamy w social mediach, wydawnictwach papierowych itp.
Materiały filmowe
Atrakcyjne wideo opowiada historię i pomaga utrzymać uwagę odwiedzających witrynę. Oczywiście, możemy mieć stronę bez filmów, ale wtedy jest ona mniej konkurencyjna w stosunku do stron, które taką formę prezentacji zawierają. Oczywiście w przypadku sklepów jest to mniej ważny element, niemniej prowadząc stronę firmową, warto jest przedstawić firmę czy jej historię w tej formie. Zrobienie profesjonalnego filmu, który opowiada historię jest kosztownym przedsięwzięciem. Jednakże, wideo może być również wykonane przy użyciu bardzo prostego sprzętu i wykonywania minimalnej edycji.
Historia przedstawiona zdjęciami
Idąc za ciosem prezentacji swojej firmy, możesz też opowiedzieć jej historię i produkowany asortyment za pomocą statycznych lub zmieniających się zdjęć. W ten sposób pokażesz osobie zainteresowanej co się dzieje od kuchni, kiedy powstała firma. W tym przypadku lepiej nie używać całej galerii, ale pojedynczych zdjęć. W przeciwieństwie do filmów, zdjęcia pozwalają odwiedzającemu skupić się dłużej na chwili uchwyconej na zdjęciu.
Jasna oferta
Pamiętaj, aby nie komplikować gdy nie jest to potrzebne. To o czym wspomnieliśmy na początku w przypadku strony głównej, tyczy się tak naprawdę całego serwisu, zwłaszcza kategorii czy prezentacji produktu. Zadbaj o to, aby było jasne co klient ogląda, do jakiej kategorii należy produkt, jak wygląda oraz ile kosztuje. Tych kilka podstawowych informacji musi być widocznych na pierwszy rut oka. Jeśli strona produktu nie jest czysta i uporządkowana, a klient będzie musiał zastanawiać się gdzie wejść aby dowiedzieć się o produkcie coś więcej, czy ile tenże produkt kosztuje, zrezygnuje.
Zdjęcia produktów
W przypadku prowadzenia sklepu z asortymentem, który jest przez Ciebie produkowany, częstym błędem jest słaba jakość zdjęć prezentujących produkty. Fotografie powinny być wykonane profesjonalnie, z minimalną formą obróbki, tak aby pokazać produkty w atrakcyjnym świetle. Jeśli produkt tego wymaga, powinien mieć wykonane zdjęcia z kilku stron tak, aby potencjalny klient mógł obejrzeć go jak najdokładniej przed dokonaniem zakupu. Zmniejszy to na pewno ilość potencjalnych reklamacji i zwrotów, gdzie powodem będzie niezgodność produktu z opisem czy przedstawionymi zdjęciami.
Łatwy kontakt
Sporo sklepów o ile posiada na jednej z podstron dane kontaktowe, zdaje się je ukrywać. Nie są dostępne od razu, nie znajdują się na każdej z podstron, chociażby w stopce. Jest to o tyle ważne, że po pierwsze obecność danych firmy czy sklepu wzbudza większe zaufanie. Z drugiej strony, niezdecydowany klient może móc chcieć zadać dodatkowe pytania, aby rozwiać wątpliwości i sfinalizować zakup. Gdy nie będzie wiedział gdzie się może zwrócić, jest spora szansa, że zrezygnuje z dokonania zakupu.