Spofing wiadomości tekstowych
Spoofing wiadomości tekstowych – czasami nazywany spoofingiem SMS – polega na tym, że nadawca wiadomości tekstowej wprowadza użytkowników w błąd, podając fałszywe informacje o nadawcy. Legalne firmy czasami robią to w celach marketingowych, zastępując długi numer krótkim i łatwym do zapamiętania alfanumerycznym identyfikatorem, rzekomo po to, aby było to wygodniejsze dla klientów. Ale oszuści również to robią – aby ukryć swoją prawdziwą tożsamość za alfanumerycznym identyfikatorem nadawcy, zwykle podszywając się pod legalną firmę lub organizację. Często te sfałszowane teksty zawierają łącza do stron wyłudzających SMS-y (znanych jako “smishing“) lub do pobierania złośliwego oprogramowania.
Jak zapobiegać spoofingowi wiadomości tekstowych:
- W miarę możliwości unikaj klikania linków w wiadomościach tekstowych. Jeśli wiadomość SMS wyglądająca na pochodzącą od znanej Ci firmy prosi Cię o podjęcie pilnych działań, odwiedź jej stronę internetową bezpośrednio, wpisując samodzielnie adres URL lub szukając go w wyszukiwarce, a nie klikaj na link w wiadomości SMS.
- W szczególności nigdy nie klikaj na linki “resetowania hasła” w wiadomościach SMS – istnieje duże prawdopodobieństwo, że są to oszustwa.
- Pamiętaj, że banki, firmy telekomunikacyjne i inni legalni dostawcy usług nigdy nie proszą o podanie danych osobowych za pośrednictwem SMS-ów – nie podawaj ich więc w ten sposób.
- Zachowaj ostrożność wobec wszelkich “zbyt dobrych, by mogły być prawdziwe” powiadomień SMS o nagrodach lub zniżkach – najprawdopodobniej są to oszustwa.