Z dniem 28 maja 2022 roku weszła w życie dyrektywa unijna – Omnibus, mająca na celu wzmocnienie ochrony e-konsumenta. Nowe przepisy oznaczają zakończenie praktyk zamieszczania fałszywych opinii oraz zapobiegają sztucznym podwyżkom cen.
Jednak dla przedsiębiorców działających w branży e-commerce, Omnibus wiąże się z koniecznością wprowadzenia szeregu dodatkowych obowiązków i zmian w swoich e-sklepach w celu zwiększenia bezpieczeństwa klientów. Jakie są te nowe obowiązki i jak należy się na nie przygotować?
Spis treści
Sztuczne promocje
Bez wątpienia jedną z najważniejszych zmian, jakie wprowadza dyrektywa Omnibus, jest zakończenie sztucznych promocji. Niektóre sklepy internetowe przed zapowiedzianymi obniżkami cen stopniowo podwyższały ceny produktów. Takie praktyki były szczególnie zauważalne podczas Black Friday i Cyber Monday, kiedy to sklepy zaczynały podwyższać ceny produktów na początku listopada, aby następnie przecenić je w czasie największych świąt zakupowych i powrócić do pierwotnej ceny lub nawet wyższej.
Zgodnie z dyrektywą Omnibus, sprzedawcy mają teraz obowiązek informować swoich klientów o najniższej cenie danego produktu, która obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem zniżki. Ta informacja musi być widoczna przy obniżonej cenie. Zasada ta dotyczy nie tylko handlu internetowego, ale również sklepów stacjonarnych, które muszą się do niej dostosować.
Uwaga
- Wyjątkami od dyrektywy Omnibus są spersonalizowane promocje, takie jak te, które są objęte programem lojalnościowym, gratisowe punkty do wykorzystania przy kolejnych zakupach oraz oferty promocyjne typu “kup trzy produkty, a czwarty dostaniesz gratis”.
- W przypadku, gdy dany towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, należy umieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała do dnia wprowadzenia obniżki, obok informacji o obniżonej cenie.
- W przypadku towarów o krótkim terminie przydatności (np. produktów spożywczych), obok informacji o obniżonej cenie, należy umieścić informację o cenie sprzed pierwszej obniżki.
Fałszywe opinie
Fałszywe rekomendacje, komentarze lub opinie “zadowolonych klientów” są niezgodne z obowiązującą dyrektywą Omnibus i mogą skutkować nałożeniem kary pieniężnej na właściciela sklepu. Ponadto, nie jest już dozwolone usuwanie krytycznych komentarzy w celu poprawienia wizerunku przedsiębiorstwa w oczach konsumentów.
Omawiana dyrektywa Omnibus dotyczy również problemu produktów podwójnej jakości, czyli sprzedaży tego samego produktu o różnych właściwościach w różnych krajach na świecie. Dyrektywa Omnibus jednoznacznie zakazuje wprowadzania na rynek pozornie identycznych produktów, które różnią się składem lub właściwościami, a różnica ta nie jest obiektywnie uzasadniona.
Regulamin sklepu
Zmiana regulaminów sklepów internetowych nie podlega żadnym wtyczkom. Warto na pewno jest skonsultować regulamin sklepu z prawnikiem, a następnie opublikować aktualizacje na stronie internetowej i poinformować o tym klientów. Nie zaleca się korzystania z gotowych generatorów, ale można użyć zakupionych wzorów do samodzielnego wypełnienia.
Wtyczki WordPress
Jeśli prowadzisz sklep oparty o WooCommerce, poniżej znajdziesz kilka bezpłatnych wtyczek, które pomogą we wdrożeniu informacji związanej z cenami: