Bramka płatnicza to mechanizm, który odczytuje i przekazuje informacje o płatności od klienta na konto bankowe handlowca. Jej zadaniem jest przechwycenie danych, zapewnienie dostępności środków i uzyskanie zapłaty od handlowca.
W Internecie, bramka płatnicza jest oprogramowaniem opartym na chmurze, które łączy klienta z handlowcem. W rozwiązaniach fizycznych, jest to oprogramowanie wbudowane w system POS (point-of-sale) lub czytnik kart, który przetwarza transakcję, gdy posiadacz karty używa jej do dokonania płatności.
Bramki płatnicze obejmują następujących kluczowych interesariuszy:
- Sprzedawca: Firma lub dowolna osoba dokonująca sprzedaży.
- Posiadacz karty: Twój klient dokonujący zakupu.
- Bank wydający: Instytucja finansowa, która prowadzi rachunek klienta, albo rachunek karty kredytowej, albo rachunek czekowy połączony z kartą debetową.
- Systemy kart: Firmy zarządzające kartami kredytowymi, takie jak Visa, Mastercard czy American Express.
- Bank nabywający: Instytucja finansowa, która posiada konto handlowca.