Jeśli zadajesz sobie pytanie, co to właściwie jest domena, dlaczego jest potrzebna mojej stronie WWW i czym tak naprawdę różni się jedno od drugiego, to z pomocą przyjdzie Ci poniższy artykuł. Wyjaśni on wszystkie Twoje wątpliwości i pomoże Ci lepiej zrozumieć zagadnienie.
Spis treści
Co to jest domena?
Domena internetowa to, najprościej mówiąc, adres Twojej strony WWW. Sama strona to zbiór treści, ale żeby była dostępna, musi zostać połączona z domeną. Dopiero wtedy przekazuje ona przeglądarce internetowej informację o tym, z którym serwerem ma się połączyć i które pliki wyświetlić. Innymi słowy, jeśli strona to Twój dom, domena jest jego adresem.
Jak to się dzieje, że po wpisaniu adresu strony wyświetla się jej zawartość?
Za to odpowiada protokół DNS (ang.Domain Name System). Tłumaczy on łatwe i zrozumiałe dla użytkowników nazwy domen na liczbowy język komputerów. Przypomina to w działaniu książkę telefoniczną, gdzie do każdej osoby przyporządkowane są określone numery.
Z czego składa się domena?
Domena zbudowana jest z dwóch części: nazwy głównej oraz końcówki (rozszerzenia). Patrząc na naszą firmową domenę dhosting.pl, nazwą główną jest „dhosting”, a rozszerzeniem “.pl”.
Co może być nazwą główną?
Jest to najczęściej nazwa firmy, organizacji lub rodzaju działalności. Warto zwrócić uwagę na warunki pisowni nazw głównych. Wielkie i małe litery nie są rozróżniane – może dlatego większość domen ma nazwy pisane wyłącznie małymi literami. Nazwa może zawierać litery, cyfry, znak „-” oraz znaki diakrytyczne (upraszczając, możesz wpisać litery takie jak „ą”, “ć” itd.)
Jakie są rozszerzenia (końcówki) domen?
Ta część podlega większej regulacji. Istnieją określone rozszerzenia i decydując się na rejestrację domeny (więcej na ten temat znajdziesz w artykule Cykl życia domen) musisz wybrać z spośród podanych propozycji.
Końcówka domeny to kluczowy element adresów internetowych, a w dhosting.pl oferujemy ponad 500 różnych rozszerzeń. Dzielimy je na dwie główne kategorie:
- domeny najwyższego poziomu (TLDs – top level domains)
- domeny drugiego poziomu (SLDs – second level domains)
Wśród domen najwyższego poziomu znajdziemy między innymi:
- domeny globalne (np. .com, .net)
- domeny krajowe (np. .pl dla Polski czy .de dla Niemiec)
- domeny sponsorowane (np. gov, .edu)
Domenami drugiego stopnia są:
- domeny funkcjonalne (np. .com.pl, .net.pl)
- domeny regionalne (np. .waw.pl, .warszawa.pl)
Ponadto, stworzono również specjalną końcówkę .eu dla krajów Unii Europejskiej. Wybierając domenę, warto dopasować ją do charakteru witryny i jej celu. Jak wybrać końcówkę odpowiednią dla Ciebie dowiesz się z artykułu Jaką końcówkę domeny wybrać?.
Dla osób nie posiadających własnej domeny internetowej dhosting.pl oferuje cztery darmowe w postaci .dkonto.pl, .dfirma.pl oraz .you2.pl.