Praca zdalna w dobie COVID-19. Lista przydatnych narzędzi

W związku z rozprzestrzenianiem się w Polsce koronawirusa SARS-COV-2, który wywołuje chorobę COVID-19 wiele firm działających w obszarze IT, w tym nasza, zmuszone były przełączyć się w tryb pracy zdalnej. Jak wygląda taka praca w obecnej sytuacji i z jakich narzędzi warto korzystać, by ją usprawnić? 

Ekipa dhosting.pl podczas pracy zdalnej

Firmy, które działają w obszarze webu do swojej pracy w zasadzie potrzebują jedynie komputera i dostępu do Internetu. Sprawa komplikuje się jednak wraz ze wzrostem liczby pracowników, warto wtedy pomyśleć o odpowiednim doborze narzędzi.

Co więc potrzebujemy do efektywnego przejścia w tryb pracy zdalnej?

  • przede wszystkim należy zadbać o wygodną komunikację wewnątrz zespołu i poza nim, np. z Klientami. 
  • powinniśmy pomyśleć również o swobodnym tworzeniu i współdzieleniu dokumentów,
  • musimy mieć możliwość przechowywania plików i udostępniania ich innym.

W naszej firmie do utrzymywania własnej dokumentacji, współpracy i wymiany informacji używamy narzędzi firmy Atlassian (np. Confluence i Jira) postawionych na osobnych serwerach i ukrytych w sieci prywatnej (VPN), ale większość z Was nie potrzebuje takiej ochrony w swoich firmach i śmiało może korzystać z szeroko dostępnych, popularnych w sieci rozwiązań.

Narzędzia Atlassian: Confluence, Jira

Poniżej lista wybranych narzędzi, które wspomogą pracę zdalną

Slack

Komunikator do pracy zespołowej Slack

Slack to prawdopodobnie najpopularniejsza aplikacja służąca do komunikacji w firmach na całym świecie. Tworzymy wygodne kanały rozmów, dajemy dostęp naszym pracownikom i w szybki sposób możemy zorganizować całą komunikację z pracownikami w ramach firmy. 

Alternatywa: Microsoft Teams, Discord.

Zoom

Wideokonferencje Zoom

Gdy potrzebujemy przeprowadzić wideokonferencję, spotkanie pracowników, czy rozmowę z klientem lub rozmowę głosową, to Zoom staje się niezastąpiony. Działa w formie aplikacji na najpopularniejsze platformy, jak również w wersji web

Alternatywa: Skype, Google Hangouts, Facebook Messenger.

Google Drive

Przechowywanie się i dzielenie plikami Google Drive

Google Drive, to jeden z najpopularniejszych narzędzi do przechowywania plików. W łatwy sposób zapiszesz tu potrzebne dane, dokumenty, zdjęcia i udostępnisz je wewnątrz zespołu lub swoim Klientom do wglądu.

Alternatywa: Dropbox, Microsoft One Drive.

Google Docs

Tworzenie i współpraca nad dokumentami Google Docs

Fantastyczne narzędzie do tworzenia dokumentów, formularzy, czy arkuszy kalkulacyjnych. Wygodne funkcje pracy grupowej i łatwość udostępniania tak stworzonych dokumentów usprawnia pracę z nimi.

Alternatywa: Office 360, Dropbox do prostych dokumentów, Confluence.

Trello

Zarządzanie zadaniami w zespole Trello

W zespole, zwłaszcza większym, nie może zabraknąć rozwiązania do zarządzania zadaniami i współpracą pomiędzy pracownikami. To jedno z popularniejszych bezpłatnych narzędzi do tego celu na rynku, z powodzeniem korzystają z niego małe i duże firmy.

Alternatywa: Jira, Asana.

Harmonizely

Narzędzie do umawiania spotkań Harmonizely

To świetne narzędzie do umawiania się na spotkania, np. rozmowę online z klientem. Ustawiamy w aplikacji dostępne terminy, dni i godziny, umożliwiamy pozostawienie namiarów na siebie. Użytkownik wchodzi na specjalnie przygotowaną stronę, na której wybiera dzień oraz dostępną godzinę spotkania, która mu odpowiada. Powiadomienia o wybranej rozmowie wpływają na maila. W naszej firmie wykorzystujemy je do umawiania rozmów na temat migracji.

Alternatywa: Facebook (np. Fanpage + Messenger).

Crisp

Czat na stronie do rozmów z klientami i nie tylko Crisp

Crisp, to czat, który między innymi znajdziecie również na naszej stronie firmowej. To narzędzie do komunikacji z klientami, np. z informacjami o ofercie, czy w formie prowadzenia wsparcia technicznego.

Alternatywa: Intercom, Livechat.

Odpowiednio dobrane narzędzia ułatwiające pracę, na pewno poprawią produktywność zespołu i wspomogą organizację pracy. W sytuacji, w jakiej wszyscy się obecnie znajdujemy poszukiwanie rozwiązań, które wspomagają produktywność i szukają nowych sposobów kontaktu z Klientami stały się koniecznością. Jeżeli macie jakieś swoje propozycje takich narzędzi, dajcie znać w komentarzach, na pewno przydadzą się innym, tym bardziej, że każda branża jest inna i korzysta z innych narzędzi. 

#zostańWDomu i pracuj zdalnie. Uważajcie na siebie i pamiętajcie o zachowaniu właściwych środków bezpieczeństwa, unikajcie kontaktu bezpośredniego i często myjcie ręce. 

2 Comments

  1. Czy Zoom pozwala na share’owanie ekranu komputera wszystkim uczestnikom spotkania (gdy jest ich 5-6)? Patrzę na ofertę i nie mogę tego znaleźć, jakoś dziwnie rozpisana.

Zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here

Razem pomagajmy

Jako Partner dhosting.pl możesz pomagać Fundacji Mam Marzenie w realizacji marzeń związanych z edukacją dzieci i ich aktywizacją do przyszłego życia zawodowego.

Zostań Partnerem dhosting.pl i razem wspierajmy Fundację w spełnianiu marzeń jej podopiecznych.

Nasze social media

3,214FaniLubię
124ObserwującyObserwuj
193ObserwującyObserwuj
74SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie komentarze

Kontakt z nami

dhosting.pl Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 98
00-807 Warszawa

Infolinia: +48 22 292 01 01
Handlowy: +48 22 292 01 23
E-mail: bok@dhosting.pl

Podobne artykuły