Praca zdalna w dobie COVID-19. Lista przydatnych narzędzi

W związku z rozprzestrzenianiem się w Polsce koronawirusa SARS-COV-2, który wywołuje chorobę COVID-19 wiele firm działających w obszarze IT, w tym nasza, zmuszone były przełączyć się w tryb pracy zdalnej. Jak wygląda taka praca w obecnej sytuacji i z jakich narzędzi warto korzystać, by ją usprawnić? 

Ekipa dhosting.pl podczas pracy zdalnej

Firmy, które działają w obszarze webu do swojej pracy w zasadzie potrzebują jedynie komputera i dostępu do Internetu. Sprawa komplikuje się jednak wraz ze wzrostem liczby pracowników, warto wtedy pomyśleć o odpowiednim doborze narzędzi.

Co więc potrzebujemy do efektywnego przejścia w tryb pracy zdalnej?

  • przede wszystkim należy zadbać o wygodną komunikację wewnątrz zespołu i poza nim, np. z Klientami. 
  • powinniśmy pomyśleć również o swobodnym tworzeniu i współdzieleniu dokumentów,
  • musimy mieć możliwość przechowywania plików i udostępniania ich innym.

W naszej firmie do utrzymywania własnej dokumentacji, współpracy i wymiany informacji używamy narzędzi firmy Atlassian (np. Confluence i Jira) postawionych na osobnych serwerach i ukrytych w sieci prywatnej (VPN), ale większość z Was nie potrzebuje takiej ochrony w swoich firmach i śmiało może korzystać z szeroko dostępnych, popularnych w sieci rozwiązań.

Narzędzia Atlassian: Confluence, Jira

Poniżej lista wybranych narzędzi, które wspomogą pracę zdalną

Slack

Komunikator do pracy zespołowej Slack

Slack to prawdopodobnie najpopularniejsza aplikacja służąca do komunikacji w firmach na całym świecie. Tworzymy wygodne kanały rozmów, dajemy dostęp naszym pracownikom i w szybki sposób możemy zorganizować całą komunikację z pracownikami w ramach firmy. 

Alternatywa: Microsoft Teams, Discord.

Zoom

Wideokonferencje Zoom

Gdy potrzebujemy przeprowadzić wideokonferencję, spotkanie pracowników, czy rozmowę z klientem lub rozmowę głosową, to Zoom staje się niezastąpiony. Działa w formie aplikacji na najpopularniejsze platformy, jak również w wersji web

Alternatywa: Skype, Google Hangouts, Facebook Messenger.

Google Drive

Przechowywanie się i dzielenie plikami Google Drive

Google Drive, to jeden z najpopularniejszych narzędzi do przechowywania plików. W łatwy sposób zapiszesz tu potrzebne dane, dokumenty, zdjęcia i udostępnisz je wewnątrz zespołu lub swoim Klientom do wglądu.

Alternatywa: Dropbox, Microsoft One Drive.

Google Docs

Tworzenie i współpraca nad dokumentami Google Docs

Fantastyczne narzędzie do tworzenia dokumentów, formularzy, czy arkuszy kalkulacyjnych. Wygodne funkcje pracy grupowej i łatwość udostępniania tak stworzonych dokumentów usprawnia pracę z nimi.

Alternatywa: Office 360, Dropbox do prostych dokumentów, Confluence.

Trello

Zarządzanie zadaniami w zespole Trello

W zespole, zwłaszcza większym, nie może zabraknąć rozwiązania do zarządzania zadaniami i współpracą pomiędzy pracownikami. To jedno z popularniejszych bezpłatnych narzędzi do tego celu na rynku, z powodzeniem korzystają z niego małe i duże firmy.

Alternatywa: Jira, Asana.

Harmonizely

Narzędzie do umawiania spotkań Harmonizely

To świetne narzędzie do umawiania się na spotkania, np. rozmowę online z klientem. Ustawiamy w aplikacji dostępne terminy, dni i godziny, umożliwiamy pozostawienie namiarów na siebie. Użytkownik wchodzi na specjalnie przygotowaną stronę, na której wybiera dzień oraz dostępną godzinę spotkania, która mu odpowiada. Powiadomienia o wybranej rozmowie wpływają na maila. W naszej firmie wykorzystujemy je do umawiania rozmów na temat migracji.

Alternatywa: Facebook (np. Fanpage + Messenger).

Crisp

Czat na stronie do rozmów z klientami i nie tylko Crisp

Crisp, to czat, który między innymi znajdziecie również na naszej stronie firmowej. To narzędzie do komunikacji z klientami, np. z informacjami o ofercie, czy w formie prowadzenia wsparcia technicznego.

Alternatywa: Intercom, Livechat.

Odpowiednio dobrane narzędzia ułatwiające pracę, na pewno poprawią produktywność zespołu i wspomogą organizację pracy. W sytuacji, w jakiej wszyscy się obecnie znajdujemy poszukiwanie rozwiązań, które wspomagają produktywność i szukają nowych sposobów kontaktu z Klientami stały się koniecznością. Jeżeli macie jakieś swoje propozycje takich narzędzi, dajcie znać w komentarzach, na pewno przydadzą się innym, tym bardziej, że każda branża jest inna i korzysta z innych narzędzi. 

#zostańWDomu i pracuj zdalnie. Uważajcie na siebie i pamiętajcie o zachowaniu właściwych środków bezpieczeństwa, unikajcie kontaktu bezpośredniego i często myjcie ręce. 

2 Comments

  1. Czy Zoom pozwala na share’owanie ekranu komputera wszystkim uczestnikom spotkania (gdy jest ich 5-6)? Patrzę na ofertę i nie mogę tego znaleźć, jakoś dziwnie rozpisana.

Zostaw odpowiedź

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wspierajmy środowisko

Jako Partner dhosting.pl możesz dołączyć do grona klientów, którzy wspierają proekologiczne działania sadząc drzewa w całej Polsce. Razem zadbajmy o planetę.

Nasze social media

3,214FaniLubię
124ObserwującyObserwuj
195ObserwującyObserwuj
74SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie komentarze

Kontakt z nami

dhosting.pl Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 98
00-807 Warszawa

Infolinia: +48 22 292 01 01
Handlowy: +48 22 292 01 23
E-mail: bok@dhosting.pl

Podobne artykuły