Co to jest marketing afiliacyjny?

Afiliacja, czyli marketing afiliacyjny to model marketingu, w którym partner (zwany również wydawcą) za z góry ustaloną prowizję sprzedaje produkty lub usługi danej firmy poprzez należące do niego kanały komunikacji.

Marketing afiliacyjny może jednak stawiać różne wymagania w stosunku partnerów. Nie zawsze musi być to bezpośrednio zakup, mimo że wszystkie działania mają do niego finalnie prowadzić. Można to zaobserwować analizując kilka najbardziej popularnych modeli rozliczeniowych występujących w marketingu afiliacyjnym.

Modele rozliczeniowe w afiliacji

CPC – cost per click

W tym modelu reklamodawca płaci za każde kliknięcie w link niezależnie od liczby wyświetleń oraz tego czy sprzedaż zostanie zrealizowana. Celem partnera jest samo przekierowanie na stronę reklamodawcy.

CPL – cost per lead

Partnerowi w tym modelu wypłacana jest określona kwota za dostarczenie leada. Leadem nazywamy kontakt, który jest zainteresowany ofertą. Partnerzy zatem pozyskują dla reklamodawców potencjalnie zainteresowanych klientów, najczęściej przez wypełnienie formularza na stronie internetowej lub zapis do newslettera.

CPS – cost per sale

To nic innego jak prowizja od sprzedaży. W modelu tym dużą rolę odgrywają pliki cookie. Dzięki nim sprzedaż nie musi być wykonana niezwłocznie po kliknięciu w link, a wystarczy, że zostanie zrealizowana w czasie, w którym pliki cookie będą jeszcze aktywne. Jest to model zdecydowanie najczęściej stosowany, a prowizja wyrażana jest procentowo.

Możesz spotkać się również z modelami takimi jak, np. CPM (cost per mile – rozliczenie za każde 1000 wyświetleń reklamy) czy CPO (cost per order – określona kwota za zamówienie niezależnie od jego wysokości), stosowane są one jednak znacznie rzadziej.

Kto jest zaangażowany w marketing afiliacyjny?

Opiera się on na trzech filarach:

  • reklamodawcy,
  • wydawcy/partnerzy,
  • klienci/konsumenci.

Pierwszym z filarów jest reklamodawca, posiadający produkt lub usługę, którą chce wypromować. Jako partner będziesz współpracował z reklamodawcą, który zaoferuje Ci wynagrodzenie za polecanie jego produktu bądź usługi. Obecnie większość firm posiada swoje programy partnerskie, co znacznie ułatwia obu stronom monitorowanie wyników.

Drugim zaangażowanym jesteś Ty – wydawca. Twoim zadaniem jest umieszczenie reklamy, np. na swoim blogu, na profilach w mediach społecznościowych, a odbiorca zainteresowany zakupem za pośrednictwem linku partnerskiego przechodzi do danego serwisu realizując sprzedaż. Taka transakcja zostaje Ci przypisana i otrzymujesz za nią prowizję. Brzmi prosto? Bo takie właśnie jest! :)

marketing afiliacyjny

Na końcu stoi klient, który dokonuje zakupu. Tutaj pojawia się bardzo ważna kwestia, na którą reklamodawca nie ma wpływu – relacja partnera z odbiorcami, czyli potencjalnymi klientami. Warto pamiętać, że afiliacja jest modelem marketingowym, w którym najwięcej zależy od wydawcy i jego społeczności. Można więc powiedzieć, że marketing afiliacyjny jest tak skuteczny, jak mocna jest relacja partnera ze swoimi odbiorcami. Nie oznacza to jednak, że możesz sprzedać każdy produkt, jeśli tylko posiadasz lojalną społeczność.

Promowany przez Ciebie produkt lub usługa muszą mieć powiązanie z obszarem, w obrębie którego poruszasz się publikując swoje treści. Zaufanie jest kluczem do sukcesu, a odbiorcy muszą wierzyć, że posiadasz wystarczającą wiedzę i kompetencje, żeby ocenić dany produkt jako wartościowy dla siebie oraz swoich widzów. Źle dobrany produkt może spowodować utratę zaufania ze strony odbiorców i wzbudzić negatywne emocje w stosunku do Ciebie i Twojej pracy. Warto więc pamiętać, że szczerość to podstawa.

Podsumowanie

Marketing afiliacyjny może być świetnym pomysłem na stworzenie dodatkowego, pasywnego źródła dochodu, lecz musisz z rozwagą wybierać produkty i usługi, które będziesz promować. Zachęcam do korzystania z programów partnerskich, jeśli oprócz zyskania prowizji, możesz zaoferować swojemu odbiorcy rzetelną usługę, którą sam znasz i cenisz.

Przetestuj bezpłatnie nasze usługi, abyś na własnym przykładzie mógł przekonać się, że warto dołączyć do Programu Partnerskiego dhosting.pl. Polecając sprawdzone produkty możesz zyskać wysoką prowizję, która rośnie wraz z ilością wykonanych poleceń!

Zostaw odpowiedź

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wspierajmy środowisko

Jako Partner dhosting.pl możesz dołączyć do grona klientów, którzy wspierają proekologiczne działania sadząc drzewa w całej Polsce. Razem zadbajmy o planetę.

Nasze social media

3,214FaniLubię
124ObserwującyObserwuj
195ObserwującyObserwuj
74SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie komentarze

Kontakt z nami

dhosting.pl Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 98
00-807 Warszawa

Infolinia: +48 22 292 01 01
Handlowy: +48 22 292 01 23
E-mail: bok@dhosting.pl

Podobne artykuły