Od 5 lat ubyło ponad 212,5 tysiąca domen .pl. Jak obecnie wygląda rynek domenowy w Polsce?

Internet znany większości populacji stoi… domenami. To one stanowią bezpośrednie połączenie odbiorcy treści z docelowym serwerem. W tym roku domena „.pl” obchodziła swoje 31 urodziny, a biorąc pod uwagę sytuację, z którą przyszło nam wszystkim się zmierzyć – pandemię i idącymi za nią zmianami gospodarczymi – warto przyglądnąć się ostatnim zmianom w rejestrze naszej narodowej TLD.  

Mimo mnogości dostępnych rozszerzeń domen (w dhosting.pl można zarejestrować ich ponad 480!), statystycznie wciąż najczęściej wybieramy domenę krajową. Rejestrując ją zaznaczamy, że strona, która ostatecznie znajdzie się pod tym adresem, kierowana będzie do użytkowników głównie z naszego kraju.  

Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK), administrator rejestru domen „.pl”, kwartalnie publikuje raporty podsumowujące dany okres między innymi pod kątem zmian w ilości zarejestrowanych nazw, nowych rejestracji czy wysokości wskaźnika odnowień. Statystyki te obrazują popularność domen „.pl” w określonym czasie, co można odnieść bezpośrednio do analizy sytuacji lokalnych biznesów działających w Internecie.  

Ilość aktywnych domen

Według najnowszego raportu NASK, w drugim kwartale 2021 roku w rejestrze aktywnych było ponad 2,5 miliona nazw domenowych w rodzimej TLD. Jest to 1,8% więcej niż w drugim kwartale 2020 roku jednak wciąż o 4% mniej niż w identycznym okresie roku 2019.  

Na poniższym wykresie wyraźnie widać spadek ́ aktywnych i nowozarejestrowanych domen w momencie wybuchu epidemii COVID-19. Mogłoby się wydawać, że w tym trudnym okresie, jakim dla wielu przedsiębiorców był pierwszy lockdown, ilość zarejestrowanych domen znacznie wzrośnie z uwagi na chęć przeniesienia biznesu do Internetu, lecz poniższa statystyka wyraźnie wskazuje na inny obrót sprawy. Dla wielu osób świat hostingu i stron www jest wciąż niezrozumiały, wręcz obcy. Z tego powodu nadal wiele firm nie posiada swojej wizytówki w sieci. 

W porównaniu z danymi rejestru EURid, który odpowiedzialny jest za administrację domeną .eu, w minionym kwartale zarejestrowano 212 228 domen, a łącznie aktywnych było 3 731 298. Aż 233 683 ze wspomnianych adresów zarejestrowanych było przez polskich przedsiębiorców lub osoby fizyczne. 

Transfery i odnowienia domen 

W minionym kwartale podobnie jak w 2020 roku, obserwowaliśmy spadek ilości transferów domen pomiędzy rejestratorami, porównując ją do stanu sprzed wybuchu epidemii. Było ich aż od 25% do 27% mniej w porównaniu z drugim kwartałem 2019 roku.  

Należy jednak zaznaczyć, że wskaźnik odnowień (procent domen przedłużonych na kolejny okres abonamentowy) utrzymuje tendencję wzrostową. Oznacza to, że coraz więcej domen rejestrowanych jest na dłużej i zostają one ze swoimi abonentami. Jest to być może spowodowane stabilizacją rynku domenowego i zredukowaniem liczby promocji wśród konkurencyjnych rejestratorów oferujących darmową rejestrację adresu z kosztownym jego przedłużeniem po pierwszym roku. Podobnie sytuacja wygląda we wspomnianym wcześniej rejestrze EURid, gdzie wskaźnik odnowień na koniec drugiego kwartału 2021 roku wyniósł aż 85,6%. 

Charakterystyka abonentów 

W minionym kwartale na jednego zarejestrowanego abonenta przypadło 2,27 nazwy domenowej. Baza licząca 1 103 039 rekordów podzielona była pośród organizacje i osoby fizyczne w stosunku procentowym równym 64,55% : 35,45%. Biorąc pod uwagę dane z poprzednich lat, stosunek ten utrzymuje się na stałym poziomie. 

Podsumowanie

Od samego początku swojego istnienia domeny „.pl” są jednymi z najczęściej rejestrowanych na polskim rynku hostingowym. Stały wzrost rynku krajowej TLD wyraźnie widoczny przez ostatnie lata został jednak zachwiany przez wybuch trwającej wciąż pandemii, choć w statystykach można zobaczyć powolne ożywienie się rejestru po przyzwyczajeniu się abonentów do nowych realiów.  

Spadek w ilości aktywnych domen wspomniany w tytule artykułu spowodowany jest przez wiele czynników. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na stały rozwój internetowych biznesów wraz z wykorzystaniem innych dostępnych domen. Osoby ze świata IT chętniej wybierają narodową domenę włoską, a firmy kierujące swoją ofertę do klientów z zagranicy stawiają na adresy kończące się rozszerzeniami .com lub .eu. Należy zwrócić również uwagę na coraz większą popularność nTLD, czyli nieco niestandardowych koncówek, takich jak .guru, .ninja, .wine, powstałych jako alternatywa do coraz bardziej zmniejszającej się dostępności adresów. Należy jednak pamiętać, że wiele z nich nie cieszy się dobrą opinią z uwagi na częste użycie przez spamerów albo serwisy phishingowe.  

Na koniec 2020 roku w rejestrze domeny .pl znalazło się 2 473 487 wpisów. W ten sposób uplasowaliśmy się na 6. miejscu rankingu krajowych rejestrów domen z obszaru Unii Europejskiej (przed nami znalazły się między innymi Włochy, Francja i Holandia). Pierwsze miejsce zajął rejestr domeny .de, w którym aktywnych było prawie 16,7 miliona domen, około 6,75 razy więcej niż w przypadku naszej TLD. 

Na podstawie zebranych danych możemy przypuszczać, że rynek domeny .pl czeka w nadchodzących latach stały wzrost. Powolne wychodzenie z pandemii i częściowo niezależny od niej stały rozwój nowych firm i startupów będzie przyczyniał się do rejestracji nowych nazw. Oczywiście nie możemy mówić tu o tak szybkim wzroście pozwalającym nam dogonić rejestr domeny niemieckiej, lecz prognozy mówiące o zachowaniu stabilnej pozycji we wspomnianym rankingu europejskim można uznać za całkowicie realne. 

Jeśli nie posiadasz jeszcze swojej domeny, koniecznie sprawdź jej dostępność i zarejestruj ją w promocyjnej cenie pod tym linkiem – https://dhosting.pl/domeny/rejestracja.html  

Artykuł opracowano na podstawie raportów NASK i EURid za drugie kwartały w latach 2011-2021 oraz na podstawie raportu za 2020 rok. Źródło: https://dns.pl/raporty, https://eurid.eu/en/welcome-to-eurid/publications/quarterly-report-archive/

Razem pomagajmy

Jako Partner dhosting.pl możesz pomagać Fundacji Mam Marzenie w realizacji marzeń związanych z edukacją dzieci i ich aktywizacją do przyszłego życia zawodowego.

To już ponad dwa miesiące współpracy z Fundacją Mam Marzenie

Od momentu ogłoszenia strategicznego partnerstwa pomiędzy dhosting.pl Sp. z o.o. a Fundacją Mam Marzenie minęły już ponad dwa miesiące. Od 5 listopada 2019 roku...

Program Partnerski 2.0 – dlaczego to robimy?

Marzeniem moim i wszystkich współtworzących dhosting.pl już od pierwszych dni powstania marki, było dostarczać rozwiązania, z których sami chętnie chcielibyśmy korzystać, a to wszystko...

Nowy Program Partnerski w dhosting.pl

Po wielu miesiącach prac mamy przyjemność zaprezentować nowy Program Partnerski dhosting.pl. Od dzisiaj to partnerzy decydują na co przeznaczą swoją prowizję, która będzie wzrastać...

Wywiad z Magdaleną Kilan – Fundacja Mam Marzenie

Fundacja Mam Marzenie istnieje na rynku już 16 lat i zrealizowała już prawie 8500 marzeń ciężko chorych dzieci. Organizacja opiera się o ludzi z...
Zostań Partnerem dhosting.pl i razem wspierajmy Fundację w spełnianiu marzeń jej podopiecznych.

Nasze social media

3,214FaniLubię
124ObserwującyObserwuj
173ObserwującyObserwuj
74SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie komentarze

Kontakt z nami

dhosting.pl Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 98
00-807 Warszawa

Infolinia: +48 22 292 01 01
Handlowy: +48 22 292 01 23
E-mail: bok@dhosting.pl

Podobne artykuły