#wordpress #kategorie #tagi

Drzewo kategorii i tagi – jak zarządzać strukturą serwisu contentowego

Avatar of Kinga Pryputniewicz-MłotKinga Pryputniewicz-Młot

drzewo kategorii i tagi

Stworzenie struktury dla strony internetowej wymaga sporo pracy. Serwisy contentowe mają określone funkcje: mają przyciągać użytkowników, angażować, promować aktywność w ich obrębie i zachęcać do skorzystania z oferty. Dlatego przemyślana strategia marketingowa powinna obejmować również elementy związane z projektowaniem drzewa kategorii i budowaniem tagów.

Jak usprawnić ten proces i sprawić, by zarządzanie strukturą serwisu contentowego było łatwiejsze? Poniżej znajdziesz wskazówki, które pozwalają zaoszczędzić czas i efektywniej radzić sobie ze stroną, także w przypadku poszerzenia jej contentu.

Czego potrzebujesz?

  • strony internetowej opartej o WordPressa,
  • darmowej wtyczki Yoast SEO.

Czego się nauczysz?

Zrozumiesz jak zarządzać strukturą Twojego serwisu contentowego. Nauczysz się tworzyć drzewa kategorii oraz budować tagi nie tylko od strony technicznej – znajdziesz tu wskazówki, w jaki sposób prawidłowo dobierać nazwy kategorii oraz frazy do tagów.

Co daje prawidłowo zbudowana struktura serwisu contentowego?

Strona, która została zbudowana w oparciu o przemyślane drzewko kategorii może pozytywnie wpłynąć na elementy takie jak:

  • wrażenia użytkowników,
  • czas spędzony na stronie,
  • zaangażowanie,
  • pozycje w wynikach wyszukiwania.

Dobre wrażenie już pierwszy kontakt z serwisem contentowym może wpłynąć na to, że użytkownik zdecyduje się przejść do kolejnych podstron i kontynuować podróż.

Czas spędzony na stronie i poszczególnych podstronach wskazuje, które treści są szczególnie interesujące. Niski wynik natomiast pokazuje, że coś w obrębie witryny nie działa prawidłowo, np. kategorie są puste lub treści nie są do nich dopasowane.

Zaangażowanie użytkownika, czyli to, na czym zależy nam najbardziej. Umożliwia zweryfikowanie, jaka część użytkowników spełnia kryteria określonych przez nas celów. Celem może być czas spędzony na stronie lub liczba dodanych komentarzy.

O wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania zawsze warto walczyć. Przejrzyście zbudowana strona z ciekawymi treściami może w tym pomóc. Użytkownicy mogą chętniej dzielić się nią w gronie znajomych lub udostępniać na forach, tworząc w ten sposób naturalny link building.

Jak budować drzewo kategorii?

Zanim przejdziesz do tworzenia drzewa kategorii w WordPressie, określ jak bardzo ma być ono rozbudowane. To pozwoli Ci wybrać właściwy motyw, który prawidłowo wyświetli wszystkie lub tylko wybrane kategorie.

Nazwy kategorii w przypadku serwisów o lekkiej tematyce, np. lifestyle, mogą zawierać słowa potoczne lub zapożyczenia. Grupa, do której chcesz trafić, zna zapewne specyfikę wybranego tematu i z łatwością odnajdzie się wśród takich właśnie kategorii. Problemem może okazać się jednak pozycjonowanie niektórych fraz, dlatego spróbuj zachować umiar. Kompromisem może być sytuacja, w której część kategorii jakościowo silnych (takich, które warto pozycjonować) mają nazwy stworzone pod wyszukiwarki (np. recenzje, tutoriale, poradniki), a inne, mniej znaczące, tworzone są w oparciu o mowę potoczną.

Na pierwszym etapie stwórz luźną mapę myśli zawierającą najważniejsze skojarzenia z daną tematyką. Później postaraj się zamienić je na bardziej precyzyjne słowa. Na koniec rozbij je na podkategorie tak, aby tworzyły logiczny ciąg.

Co należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu nazw nowych kategorii?

  • popularność danej frazy zarówno w wyszukiwarkach jak i u Twoich odbiorców,
  • długość – zbyt długie frazy zajmują dużo miejsca i mogą nieprawidłowo wyświetlać się na stronie, zbyt krótkie mogą być enigmatyczne i trudniejsze do wypozycjonowania w wyszukiwarkach,
  • przyszłą rozbudowę strony – z czasem kategorii pojawi się więcej, dlatego dopilnuj, aby zminimalizować przyszłą liczbę zmian na stronie.

Jak tworzyć kategorie w WordPressie?

Kategorie możesz wdrażać na dwa sposoby: z pozycji pojedynczego wpisu oraz z osobnej zakładki „Kategorie”.

Dodawanie nowej kategorii z poziomu wpisu

1. Kliknij „Dodaj nową kategorię”.

2. Wybierz kategorię nadrzędną.

3. Kliknij „Dodaj nową kategorię”.

dodawanie kategorii

Tak utworzona kategoria wymaga dalszej edycji, aby stała się bardziej czytelna dla wyszukiwarek.

Dodawanie nowych kategorii z poziomu zakładki „Kategorie”

1. Kliknij „Wpisy” i z rozwijanego menu wybierz „Kategorie”.

dodawanie kategorii z menu

2. Wypełnij następujące pola: „Nazwa”, „Uproszczona nazwa” oraz wybierz kategorię nadrzędną lub „Brak”, jeśli nowa kategoria ma być kategorią główną.

formularz dodawania kategorii

3. Kliknij „Dodaj nową kategorię”.

Jak budować tagi?

W drzewie kategorii nie możesz umieścić wszystkiego. Aby lepiej uporządkować treść zastosuj tagi.

Czym nie powinien być tag?

  • ogólnym słowem kluczowym, np. zdrowie,
  • dokładną nazwą produktu lub usługi, np. oferta promocyjna telefonu XYZ,
  • sztucznym sposobem na tworzenie słów kluczowych, np. gdzie kupić telefon X, czarny telefon X, biały telefon X, telefon X online,
  • powieleniem nazwy kategorii.

Czym powinien być tag?

  • sformułowaniem używanym przez odbiorców/klientów, np. czarne adidasy damskie,
  • nazwą serii produktu lub usługi, jeśli jest ich więcej, np. certyfikaty google,
  • istotnym dla twojej branży słowem kluczowym, np. marketing internetowy,
  • skróceniem drogi odbiorcy do wpisów o podobnej tematyce.

Budowa tagów – stwórz odpowiednią procedurę

Tagi mogą być problematyczne, np. w sytuacji, gdy przygotowywaniem artykułów zajmuje się pięciu twórców. Możesz sam zająć się budową tagów przeglądając każdy wpis lub zastosować rozwiązanie, które znacząco ograniczy bałagan – stwórz procedurę tworzenia tagów.

Przykład pierwszy – branża beauty

Przyjmijmy, że tematyka Twojej strony obejmuje branżę beauty i zajmujesz się głównie recenzowaniem kosmetyków. W prosty sposób możesz stworzyć wytyczne do tworzenia tagów.

Przykład artykułu: Recenzja toniku do twarzy marki X
Kategoria: Recenzje
Tagi: tonik do twarzy, marka X

Przykład artykułu: Najlepszy podkład do twarzy – marka A i B
Kategoria: Makijaż
Tagi: podkłady do twarzy, marka A, marka B

Przy budowie serwisu tego typu tylko niewielka część artykułów będzie recenzją toników czy podkładów, dlatego nie warto tworzyć dla nich osobnej kategorii (np. „Recenzje toników” oraz „Recenzje podkładów”), ponieważ spowodowałoby to nadmierne rozbicie na kolejne podkategorie, które zawierałyby zaledwie jeden lub dwa wpisy. Informację o tym, jakiego typu produktu dotyczy recenzja warto zamieścić w tagach.

Przykład drugi – marketing internetowy

Przykład artykułu: Najlepsze książki o copywritingu w 2020 roku
Kategoria: Bestsellery, Copywriting
Tagi: ranking książek, nazwiska najbardziej popularnych autorów

Artykuł może znajdować się w kilku kategoriach, lepiej jednak ograniczyć takie sytuacje do minimum. Zakładając, że zajmujesz się marketingiem w internecie, dość często będziesz poruszać kwestie związane z copywritingiem, dlatego warto stworzyć taką właśnie kategorię. Jeżeli chodzi o nazwiska autorów, również poruszaj się ostrożnie. Wybieraj te, które w danej tematyce są popularne i będą pojawiały się częściej. Unikaj sytuacji, w której większość tagów przypisanych jest do zaledwie jednego artykułu.

Przykład artykułu: Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe do opisów produktów
Kategoria: Poradniki
Tagi: opisy produktów, pozycjonowanie produktów, pozycjonowanie stron

Artykuł typowo poradnikowy, dlatego w takiej właśnie kategorii powinien się znaleźć. Tag „opisy produktów” pojawi się zapewne przy kilku innych artykułach: omawianiu książki o copywritingu czy zagadnieniach związanych z UX sklepu internetowego. Dlaczego warto dodać tag „pozycjonowanie stron”, skoro jest już „pozycjonowanie produktów”? Ze względu na intuicyjne powiązanie obu haseł – karta produktu to również strona i z użyciem tej frazy będzie wyszukiwana.

Przykład trzeci – strona o ogrodnictwie i aranżacji ogrodu

Przykład artykułu: Jak pielęgnować popularne odmiany jabłoni?
Kategoria: Porady ogrodnicze
Tagi: pielęgnacja drzew owocowych, drzewa owocowe

Strona o tak rozbudowanej tematyce ma ograniczoną możliwość rozbudowy drzewa kategorii. Powinny się w nim znaleźć najważniejsze zagadnienia: porady, inspiracje, dekoracje, kalendarium, encyklopedia roślin i tym podobne. W przypadku wielokrotnego poruszania tematu związanego z wybraną rośliną, warto wspomóc się właśnie tagami.

Przykład artykułu: Wiosenne prace w ogrodzie
Kategoria: Kalendarz ogrodnika
Tagi: rok w ogrodzie, wiosna w ogrodzie, kwiecień w ogrodzie, maj w ogrodzie

Ogrodowych prac w sezonie wiosennym jest bardzo wiele i nie sposób zawrzeć ich wszystkich w tagach. Wybierz najpopularniejsze frazy związane z artykułem i nimi uporządkuj treść – od ogólnych (rok w ogrodzie), po bardziej szczegółowe (miesiące). W tym przypadku tagów może być nieco więcej, jednak przełoży się to na większą przejrzystość w serwisie.

Twoja strona ma coraz więcej contentu? Teraz, dzięki poradnikowi, wiesz więcej o tym jak rozmieszczać poszczególne elementy tak, aby strona była przejrzysta. Odpowiednio stworzone drzewo kategorii z właściwymi nazwami wpłynie na pozycjonowanie Twojej strony. Nie zapominaj też o dobrze dobranych tagach.

Rady zadziałały i masz zwiększony ruch na stronie? Z tym poradzi sobie nasz Elastyczny Web Hosting, który automatycznie skaluje zasoby odpowiadając zwiększonemu zapotrzebowaniu. Oferujemy darmową migrację Twoich stron i skrzynek mailowych.

WYPRÓBUJ HOSTING

Jak dodać tag w WordPressie?

Tag możesz dodać zarówno bezpośrednio z poziomu pojedynczego wpisu, jak i poprzez zakładkę „Tagi”.

Dodawanie tagu z poziomu pojedynczego wpisu

1. Wejdź na stronę wybranego wpisu.

2. Wypełnij pole „Tagi”, rozdzielając przecinkiem każdy tag…

dodawanie tagu z poziomu wpisu

… lub kliknij „Wybierz z najczęściej używanych tagów” i kliknij wybrane, aby dodać je do listy.

wybieranie tagu z listy

Dodawanie tagów z zakładki „Tagi”

1. Kliknij „Wpisy” i z rozwijanego menu wybierz „Tagi”.

tagi z menu

2. Wypełnij następujące pola: „Nazwa” oraz „Uproszczona nazwa”. Niektóre szablony wyświetlają również opis na stronie tagu.

dodawanie tagu

3. Kliknij „Dodaj nowy tag”.

4. Wypełnij pola dostępne dzięki wtyczce Yoast SEO.

  • wybierz z listy wybrany tag i kliknij „Edytuj”,

edycja tagu

  • kliknij „Edytuj wygląd podstrony w wynikach wyszukiwania” i wypełnij pola (meta description) zgodnie z zasadami SEO,
  • sprawdź podpowiedzi dostarczane przez wtyczkę i popraw ewentualne błędy.

Jeżeli pomimo dodania opisów nadal widoczne są te same błędy, kliknij „Zaktualizuj” i sprawdź ponownie.

edycja tagu yoast seo

Uwaga: Domyślną frazą kluczową jest nazwa tagu.

Indeksowanie tagów

Indeksowanie tagów pozwala wyszukiwarce dotrzeć do stron pozycjonowanych na słowo kluczowe, które nie występuje w nazwie kategorii ani w tytule artykułu. Dzięki temu potencjalni odbiorcy mogą dotrzeć na Twoją stronę z większej liczby wyszukiwanych fraz.

W niektórych sytuacjach warto jednak wyłączyć indeksowanie tagów:

  • kiedy tag jest synonimem frazy kluczowej już użytej w serwisie, np. w postaci kategorii lub wpisu,
  • kiedy tag jest słowem bardzo ogólnym, np. zdrowie,
  • kiedy używasz bardzo wielu podobnych tagów, np. obuwie męskie, buty męskie.

Staraj się, aby do każdego wpisu dodać maksymalnie dwa lub trzy tagi. Nie twórz na siłę nowych, aby zyskać nowe słowa kluczowe. Przy większej liczbie wpisów może się okazać, że dysponujesz setkami nowych, bezwartościowych stron.

Jak wyłączyć indeksowanie tagów?

1. Kliknij „Wpisy” i z rozwijanego menu wybierz „Tagi”.

2. Znajdź wybrany tag i kliknij „Edytuj”.

3. Na dole strony w sekcji wtyczki Yoast SEO kliknij koło zębate i wybierz z listy opcję „Noindex”.

tag noindex

4. Kliknij „Zaktualizuj”.

Jak wyłączyć indeksowanie wszystkich tagów w Yoast SEO?

1. Kliknij „SEO” i z rozwijanego menu wybierz „Tytuły i Meta Tagi”.

tytuły i meta tagi

2. Wybierz zakładkę „Taksonomie”.

3. Ustaw przycisk w pozycji „noindex”.

yoastseo tagi noindex

4. Zapisz zmiany.

Podsumowanie

Zapewne nie wszystkie z powyższych wskazówek uda Ci się zastosować. Miej jednak na uwadze, że gdy od początku zadbasz o przejrzystość i intuicyjną nawigację w swoim serwisie, unikniesz późniejszych problemów związanych ze zbyt dużą liczbą kategorii i tagów, koniecznością ich edycji lub wdrażaniem przekierowań.

Kinga Pryputniewicz-Młot

Autor artykułu: Kinga Pryputniewicz-Młot

Zawodowo związana od 2010 roku ze sklepami internetowymi, copywritingiem i content marketingiem. Chętnie odkrywa zakamarki CMSów, z którymi przychodzi jej pracować i stale testuje nowe rozwiązania poprawiające efektywność pracy.